Al sport begynder i Magasin

Udstillingen blev vist på Magasin du Nord Museum 22.4.2021-31.10-2021

Omkring slutningen af 1800-tallet blev man opmærksom på, at det slet ikke var så usundt at bevæge sig som man hidtil havde troet. Idræt vandt indpas hos danskerne, og det kunne også ses på Magasins hylder, hvor der nu kunne købes særligt tøj og udstyr til de fysiske udfoldelser. I udstillingen ‘Al sport begynder i Magasin’ ser vi, med udgangspunkt i Magasin, nærmere på danskernes idrætsvaner gennem tiden.

Den første sportsafdeling

I 1896 åbnede Magasin sin første sportsafdeling i forretningen på Kongens Nytorv. Her solgte man udstyr til forskellige idrætsgrene.
Tøj til sportsudfoldelser havde man allerede solgt i stormagasinet et stykke tid inden da, i henholdsvis dame- og herre-konfektionsafdelingerne. Da moden i slutningen af 1800-tallet begyndte at diktere specielt tøj til sportsudøvelse, adskilte det sig i første omgang ikke væsentligt fra hverdagstøjet. Efterhånden blev der dog udviklet mere differentierede dragttyper til brug til de forskellige sportsgrene.

Jagtens popularitet blev afspejlet i Magasins varesortiment, og i kataloger fra starten af 1900-tallet kan man se, at Magasin har alt hvad der skal til for, at mænd
kan komme på jagt i moderigtigt tøj.
På 2. etage installerede Magasin en ’bekvem lille Cykle-bane’, så kvinderne kunne prøve de nye smarte cykeldragter, inden de bestemte sig for et køb. Magasin lod dog forstå, at cykelbanen ikke var ”beregnet til større ture eller væddeløb”.

Kvinder på cykler

Mellem 1890 og 1900 steg antallet af cyklister i København fra 3.000 til 30.000, og cyklingens indtog i Danmark fik særlig stor betydning for kvindernes rolle i samfundet. Cyklen blev et symbol på kvindernes frigørelse og den begyndende ligestilling mellem kønnene. Det kom til et opgør med kvindemoden, da de lange upraktiske kjoler med tætsiddende korsetter ikke lagde op til kropslig bevægelse. Der opstod derfor en efterspørgsel efter praktisk og kønsneutralt tøj til kvinder, såsom posede bukser eller buksenederdele, der kunne anvendes til cykling.
Magasin var hurtig til at imødekomme dette behov, og allerede i forårskataloget i 1894 kunne stormagasinet til lige dele fryd og forargelse præsentere en cykeldragt til kvinder.
For både mænd og kvinder var det vigtigt at være korrekt påklædt til en cykeltur. Derfor kunne man selvfølgelig købe et stort udvalg af cykeltøj i Magasin. Det inkluderede alt fra dragter, bluser, bukser, hue, handsker, regnslag, sko og støvler.

I Danmark blev de første tenniskampe spillet i 1883, og i 1885 indsætter Magasin annoncer, hvor der reklameres for tennisudstyr. I 1889 er tennis på forsiden af Magasins forårskatalog.
Fænomenet lejrsport var allerede begyndt at blive udbredt i 1920’erne, hvor mange danskere gerne ville ud af byerne og ud i naturen. Lejrsport handlede dog også om telthygge, cykelferie og socialt samvær.
Magasin er hurtigt ude og begynder tidligt at forhandle udstyr til lejrsporten. Der bliver udgivet særlige kataloger, og der annonceres specifikt til den hurtigt voksende målgruppe.

Nordens største sportsafdeling

I 1920-30’erne var sportsafdelingen i Magasin en del af legetøjsafdelingen. I 1939 blev afdelingen dog frigjort fra legetøj og blev til en selvstændig enhed. Danskerne havde fået mere ferie og fritid, og mange benyttede den større frihed til at dyrke sport.
Magasin stod derfor overfor en nytænkning af sportsafdelingen, særligt da man gerne ville ramme en både yngre og bredere målgruppe. Efter grundig research og forberedelse udvidede man i 1949 sportsafdelingen fra dens oprindelige 240 m2 til hele 630 m2. Dermed fik Magasin Nordens største sportsafdeling.
Den nye sportsafdeling fik stor opmærksomhed, og afdelingen fik endda sit eget logo og slogan:
‘Al sport begynder i Magasin’

Samlemærkat fra 1949 der reklamerer for den nye sportsafdeling. På mærkatet ses både sportsafdelingens nye logo og slogan.
I Magasin var det muligt at købe alt, hvad en skiløber kunne få brug for. Ski, stave, dragter, huer og varmt undertøj blev flittigt langet over disken. Ja, selv skøjter og kælke var en del af sportsafdelingens vintersortiment.

Afsted på ski

I 1936 kom alpint skiløb på OL-programmet, og det betød at mange danskere fik øjnene op skisport. Når sneen faldt, tog flere og flere danskere skiene på og begav sig ud i det danske vintervejr.
Danmark har måske ikke den længste skisæson, men som Magasin skråsikkert skrev i julekataloget 1935, så kan det godt være vinteren ikke kommer til jul, men “saa faar vi den i hvert Fald i Januar – Februar.” For at give den ypperste service, havde man også en norsk skiekspert ansat, hvis det danske personale kom til kort.

Sportsstjerner på besøg i Magasin

Siden begyndelsen af 1900-tallet har stormagasiner benyttet kendte stjerner som trækplaster til at få kunder ind i forretningerne. Gennem tiden har mange store sportsstjerner også lagt vejen forbi Magasin til en bogsignering eller lign.

I 1975 besøger den svenske tennisstjerne Björn Borg Magasin i Cirkelhuset i Hørsholm. Her signerer han sin nye bog “Tennisspelaren”. Björn Borgs ankomst er noget spektakulær. Han flyves ind på græsplænen ved Magasin i helikopter. Tennisspilleren bliver mødt at et stort ventende publikum.

Magasin Lyngby støtter lokale fodboldstjerner

Lige siden åbningen af Magasin Lyngby i august 1960 har de lokale rødder spillet en stor rolle. I 1978 blev Magasin hovedsponsor for det lokale fodboldhold – Lyngby Boldklub. Samarbejdet mellem Magasin i Lyngby og Lyngby Boldklub betød, at Magasin øgede sin synlighed i det lokale miljø, og boldklubben fik en trofast partner.
Det gode forhold var så tæt, at man kunne købe årskort til Lyngby Boldklub i Magasins sportsafdeling, og de lokale fodboldhelte fra tid til anden mødte op i Magasin for at hilse på fans og skrive autografer.

I 2019 blev Magasin Toppartner i Lyngby Boldklub, og da Magasin Lyngby i 2020 kunne fejre sin 60-års fødselsdag, kom spillere fra Lyngby Boldklub og fejrede det med kunderne i forretningen.
Fra oprindeligt at være motionstøj, blev joggingtøj hurtigt et modefænomen.

Ikke kun til sport

Joggingtøjet med de karakteristiske lange bukser og bluse i blødt løstsiddende stof blev moderne i USA i 1970’erne som led i en mere aktiv livsstil. Ordet ‘joggingtøj’ blev optaget i den danske ordbog i foråret 1979, og allerede året efter kunne man i Magasins julekatalog se annoncer for smarte joggingsæt til hele familien. I begyndelsen blev det amerikansk-inspirerede joggingtøj anvendt som decideret motionstøj, men hurtigt blev det et modefænomen og joggingtøjet blev siden også brugt som afslappet fritidstøj for både børn og voksne.

Mindre festtøj

Mange arbejdspladsers hjemsendelse af ansatte i forbindelse med corona-epidemien i 2020 har også givet det afslappede og løstsiddende tøj i bløde materialer et ekstra boost. Mens salget af festtøj faldt drastisk, så steg salget af blødt og behageligt tøj betragteligt. Noget tyder på, at tendensen med at hoppe i det bløde komfortable tøj vil fortsætte en rum tid endnu.

Udstillingen “Al sport begynder i Magasin” blev vist på Magasin du Nord Museum fra den 22. april 2021 til den 31. oktober 2021.

Læs også ‘Til OL med Magasin’ her.

Se alle online udstillinger her.