Magasin 1989

I anledning af Golden Days Festival viser Magasin du Nord Museum en mini-udstilling om stormagasinet i 1989. Året var betydningsfuldt for Magasin på mange måder. I 1989 blev lukkeloven ændret, så det nu var muligt for Magasin at holde længere åbent. De udvidede åbningstider gjorde det muligt for flere danskere at handle 80’ernes farverige tøj og sporty look efter arbejde. 1989 var også året, hvor Magasin lancerede kampagnen NU-DANSK, der havde fokus på, at man skulle leve i nuet og se frem – og ikke tilbage.

Mini-udstillingen ‘Magasin 1989’ kan ses på Magasin du Nord Museum under Golden Days Festival den 6. – 22. september 2019.

Nye åbningstider

I 1989 blev Danmarks lukkelov ændret, og det blev muligt for Magasin at holde åbent indtil kl. 19 i hverdagene og indtil kl. 17 den første lørdag i måneden.

Mens mange handlende tog godt i mod nyheden, udtrykte tillidsrepræsentanten for Magasin bekymring for medarbejders rettigheder og trivsel. En konsekvens af de udvidede arbejdstider blev da også, at flere medarbejdere med børn så sig nødsaget til at opsige deres job. Det blev for vanskeligt at få familielivet og de nye arbejdstider om aftenen til at hænge sammen.

Til trods for dette var de nye åbningstider en succes. Hvor der før havde været flest handlende omkring frokost, oplevede Magasin nu det store ryk ind mellem kl. 17-18. På lørdage var der mange kunder helt indtil lukketid kl. 17.00. Siden er lukkeloven blevet ændret flere gange, og i dag må Magasin holde åbent alle dage undtagen officielle helligdage.

De farveglade 80’ere

De udvidede åbningstider gav kunderne større mulighed for at købe 80’ernes karakteristiske farverige mode. Modebilledet var præget af både et sporty look, men også et mere klassisk look.

Magasin forhandlede mange kendte mærkevarer, men i løbet af 80’erne blev der også lanceret en række kollektioner i Magasins eget navn. Blandt andet lancerede Magasin i 1989 mærket ”Wessel & Vett”, der var opkaldt efter Magasins to grundlæggere. Kollektionen, der indeholdt både dame- og herretøj, var enkel og klassisk, og skulle tale til den mere kvalitetsbevidste kundekreds.

Som et nyt tiltag i 1989 lanceredes også tilbudskampagnen Crazy Days. Formålet var at lave en tilbudsuge, der ikke kunne sammenlignes med de allerede kendte sommer- og vinterudsalg. Crazy Days var en ny form for udsalg, som skulle være med til at trække kunderne til Magasin efter nogle økonomisk hårde år i slutningen af 80’erne.

Kampagnens temafarve var blå, som skulle symbolisere, at priserne i Magasin var ”helt hen i vejret”. Crazy Days blev en tilbagevendende begivenhed frem til 1996, og blev genopfundet i midten af 00’erne.

NU-DANSK

I maj 1989 lancerede Magasin kampagnen NU-DANSK. nu dansk

Tidligere lignende kampagner havde haft fokus på f.eks. Indien, Frankrig og Italien, men nu var det tid til at vende blikket indenad – ”dog med en fremsynsrettet vision”. Hensigten var at se frem – og ikke tilbage. Dette blev gjort gennem en kampagne, hvor der var fokus på danskproducerede varer eller varer, der var fremstillet i et internationalt samarbejde.

Som en del af kampagnen udarbejdede Magasin en vandreudstilling, der blev vist i alle Magasins filialer. I udstillingen kunne man blandt andet få et indblik i Utzon-familiens kreative arkitektur, og se Oscar-statuetten som filmen Pelle Erobreren havde vundet for bedste udenlandske film.

På Kongens Nytorv blev NU DANSK udstillingen åbnet af statsminister Poul Schlüter og direktøren for Magasin Jørgen Basse.

Læs NU DANSK kataloget her

Julen i Magasin i 1989

Traditionen tro skulle julen markeres på fornemmeste vis i Magasin.

Som et nyt tiltag på Kgs. Nytorv blev Magasins facade mod Bremerholmen udsmykket med 26.000 lyspærer. Allerede i 1989 var planen, at udsmykningen skulle blive en tradition – og i dag er lysene stadig en fast del af Magasins juleudsmykning.

Det helt store tiltag i 1989 var bamserne Theodor og Theodora. I julen 1988 havde Magasin en bamse i sit julekatalog, der blev en så stor succes, at Magasin besluttede at gøre bamsen til en gennemgående figur i julen 1989. Derfor nedsatte Magasin en ”Bamsegruppe”, der fik til opgave at finde ideer til, hvordan man kunne inddrage bamsefiguren i julen 1989. Bamsen skulle, ligesom julen, associere noget varmt, blødt og hyggeligt.

Bamsens navn blev Theodor, som var en reference til den ene af Magasin du Nords grundlæggere – Theodor Wessel. Desuden var navnet også en reference til den tidligere amerikanske præsident Roosevelt, der blev kaldt Teddy og havde lagt navn til den oprindelige Teddy Bear.

Theodor og hans veninde, Theodora, kunne fås iklædt forskellige sæt tøj, og det var hensigten, at Theodor og Theodora gennem deres tøj skulle være forberedt til enhver situation. Blandt andet havde Theodor et kokke-outfit og Theodora et sæt lingeri.

Bamserne fik en central rolle i både Magasins dekoration, i annonceringen og som figur på alt papir og øvrigt emballage. Også i årets julekatalog blev bamserne den gennemgående figur, der kunne ses i flere sammenhænge igennem hele kataloget.

Til børn: Farvelæg Theodor og Theodora

Mal Theodor grøn og Theodora blå. Eller skal de hellere være gul og rød? Kun fantasien sætter grænser.
Download tegningen af Theodor og Theodora her.

Se kataloger fra 1989

Det Kongelige bibliotek har digitaliseret udvalgte kataloger fra Magasin.
Gå på opdagelse i katalogerne fra 1989 her:

Februar 1989

Juni 1989

Juli 1989