Fra Gedser til Skagen – Magasin og filialerne
Udstillingen ‘Fra Gedser til Skagen – Magasin og filialerne’ blev vist på Magasin du Nord Museum fra den 20. januar 2022 – 30. oktober 2022.
Hør vores podcast om Magasins filialer her.
Gå til oversigten over alle filialerne her.
I dag består Magasin af syv forretninger, men der var engang, hvor man kunne finde en Magasin-butik i over 200 danske byer.
Filialerne i provinsen blev en vigtig del af Magasins forretningsstrategi. Gennem dem kunne virksomheden udbrede sit navn og nå ud til hele Danmark med sine varer.
Ud i provinsen
Inspireret af udlandet så Magasins to grundlæggere, Vett og Wessel, gode muligheder i et filialnetværk. De indgik aftaler med butiksejere landet over og lavede samarbejder, der svarede til det, vi i dag kender som et franchisesystem.
I en tid hvor det at rejse ind til en større by ikke var noget alle havde mulighed for, blev filialerne en måde, hvorpå Magasin kunne nå ud til befolkningen i provinsen. Selvstændige filialer skød op over hele landet. Særligt i perioden fra 1880’erne og frem til begyndelsen af 1920’erne voksede filialnetværket med voldsom fart.
Magasin ejede selv enkelte af forretningerne, men hovedparten var ejet af selvstændige manufakturhandlere. De mange samarbejdende forretninger blev kaldt alt fra provinsudsalg, afdelinger, oplag og filialer. Som byens eneforhandler fik de lov til at benytte sig af Magasin du Nord-navnet, samtidig med at de fik adgang til stormagasinets indkøbsmuligheder. På den måde opnåede de stordriftsfordele og fik mulighed for eksklusivt at sælge Magasins egenproducerede varer.
Over 200 filialer
Fra grundlæggelsen af den første Magasin-forretning i 1868 gik det hurtigt med åbningen af de første filialer. Aalborg, Odense, København, Horsens, Nakskov og Nykøbing Falster var de første byer, der fik et Magasin-udsalg. Hurtigt kom der flere til i købstæderne, på landet og i stationsbyerne. Da Magasin i 1918 kunne fejre sit 50-års jubilæum, bestod filialnetværket af over 150 filialer. Netværket var størst i starten af 1920’erne, hvor der fandtes omkring 190 filialer på samme tid.
Præcis hvor mange filialer, der har været i de forskellige år, findes der ikke et nøjagtigt overblik over. Forretninger skiftede ejere, flyttede lokation eller lukkede. Nogle opsagde måske samarbejdet med Magasin, mens andre oprettede under-filialer i andre byer. Alt sammen er med til at gøre det svært at fastsætte det nøjagtige antal. En ting ved vi dog med sikkerhed, Magasin har gennem tiden haft filialer i over 200 danske byer.
Aftalevilkår
Som Magasin-filial var der nogle betingelser, der skulle opfyldes. Først og fremmest skulle filialerne købe minimum 2/3 af deres varer gennem Magasin. Af de varer der ikke var købt gennem Magasin, skulle der betales en afgift på 4%. Derudover skulle der hvert år betales 1% af forretningens samlede omsætning eller et fast årligt beløb. Til gengæld fik den handlende eneret til at forhandle Magasins varer i byen og ret til at anvende navnet. Desuden fik filialerne også deres normale avance, hvis deres kunder anvendte deres rekvisitionskort i hovedforretningen.
Få men store
I tiden efter Første Verdenskrig fulgte en økonomisk krise i Europa. Efterhånden faldt flere og flere filialer fra, og efter Anden Verdenskrig var tiden definitivt løbet fra strategien med at have mange mindre lokale filialer. Magasin ændrede sin forretningsstrategi, og i stedet for mange mindre udsalgssteder blev der satset på få, men store varehuse. I 1954 købte Magasin det gamle odenseanske familiefirma I.G. Jacobsen, og åbnede dermed en stor filial i Odense.
Ud i forstæderne
I 1960’erne satsede Magasin på forstæderne omkring København. De var især befolket af unge familier. Samtidig var danskernes mobilitet øget betragteligt og indkøbsvanerne havde ændret sig. Kvinderne var kommet på arbejdsmarkedet, og Magasin ønskede at tilgodese de travle kvinder, så de ikke skulle bruge tid på at tage ind til byen. Man ville i stedet lade Magasin flytte ud til dem. I 1960 åbnede Magasin en filial i Lyngby og i 1966 i Rødovre.
Ens rulletrapper
Det var vigtigt, at kunderne i forstaden følte sig hjemme i de nye modernistiske bygninger. Man sørgede derfor for, at der var en rød tråd fra hovedforretningen på Kongens Nytorv i København til de nye forretninger i forstæderne. Rulletrappen, cafeteriet og alt inventaret var ens, så kunderne kunne føle sig hjemmevante i de nye omgivelser. Der skulle ikke være tvivl om, at Magasin på Kongens Nytorv hang sammen med de nye filialer i Lyngby og Rødovre.
Magasin.dk
I 2009 åbnede Magasin en webbutik. Til at starte med havde den 7000 varenumre. Siden er webshoppen kun vokset, og i dag er der over 1,2 millioner varenumre. Magasin.dk har 35 millioner besøgende årligt, og denne online forretningsdel er nu så stor, at den bliver betragtet som en selvstændig filial.
Forretninger i dag
Nedgangstider betød, at man i 2005 måtte lukke filialerne i City 2 (Høje-Taastrup), Kolding og Aalborg. Allerede i 2006 åbnede man dog en filial i det nye indkøbscenter Fields på Amager, og i 2018, samme år som Magasin fejrede 150-års jubilæum, kunne man efter 13 års fravær igen slå dørene op til Magasin i Aalborg. Som da man havde mange små filialer, er vareudvalget i de enkelte forretninger tilpasset de enkelte forretningers kundegruppe.
I dag består Magasin af syv filialer: Kongens Nytorv i København, Århus, Odense, Lyngby, Rødovre, Fields på Amager og i Aalborg.
På sporet af Magasins filialer
Rundt omkring i landet findes der stadig spor af de mange filialer. Om det så er en gammel forretningsfacade, en mosaik i gulvet eller et navn gemt bag malingen.
Kender du et spor? Så fortæl os det meget gerne!
Udstillingen ‘Fra Gedser til Skagen – Magasin og filialerne’ blev vist på Magasin du Nord Museum fra den 20. januar 2022 – 30. oktober 2022.
Se en oversigt over alle filialerne her.
Lyt til podcasten om Magasins filialer her.