Historien om Magasins logo
1884
Emil Vett og Theodor Wessel startede i 1868 den forretning vi i dag kender som Magasin. På den tid arbejdede man ikke med visuel identitet, som man gør i dag, og Magasins første annoncer havde slet ikke noget logo. I slutningen af 1800-tallet, hvor de trykte medier blev mere udbredt, blev behovet for et logo større. Logoet skulle benyttes på tværs af stormagasinets aktiviteter, og være med til at skabe genkendelighed blandt kunder og partnere. På dette tidspunkt havde Magasin allerede et landsdækkende filialnetværk, og det var vigtigt, at kunderne med det samme kunne genkende en Magasin du Nord forhandler.
I annoncer fra tiden kan man se, at der blev eksperimenteret med at skrive navnetrækket på forskellige måder.
I 1884 indsættes en annonce, hvor det, der skulle vise sig at blive Magasins første logo, optræder for første gang. Her er Magasin du Nord skrevet så det danner en cirkel, hvor ‘du’ står i midten. Det er skrevet i Art Nouveau-stil, og er meget enkelt og genkendeligt. Selvom Magasin fortsat eksperimenterede med andre navnetræk, var det dette logo man holdt fast i, og som gik igen over årene. Det var først i 1910, 26 år efter, at man så anledning til at justere det.
1910
I 1910 blev logoet justeret en lille smule. Fonten blev ændret til en mere let og enkel stil. Fiskehalerne på M’et blev fjernet, og der kom mere mellemrum mellem bogstaverne. Selve opsætningen med cirklen beholdt man. Logoet blev brugt i kataloger, annoncer, reklamefilm, på facader og biler.
1935
I 1935 var tiden løbet fra det gamle logo, og man søgte nu inspiration til et nyt logo i Art Deco stilen. Det nye logo skulle være mere moderne og jazz’et. Navnetrækket blev skrevet i to linjer, i håndskrift og sat på skrå. Udover annoncer og kataloger blev det nye logo også skrevet på butiksfacader.
1949
I 1949 blev logoet fra 1935 indrammet.
Det blev nu skrevet i negativ og placeret på en mørk, kantet, oval baggrund.
Sådan så Magasins logo ud de næste tre år.
1952
I 1952 skulle der ske noget nyt. Forretningen på Kongens Nytorv blev ombygget og moderniseret. Nye moderne tiltag som en rulletrappe og en kolonialafdeling med selvbetjening blev indviet, og salgsarealet blev gjort 25% større.
Det grafiske udtryk skulle også fornyes, og det 17 år gamle logo blev kasseret. Det var Magasins egen reklameafdeling, der stod for at skabe det nye logo.
Den allerstørste forandring lå i, at ’du Nord’ blev fjernet fra navnetrækket. Fremover var navnet slet og ret Magasin. Den sirlige skråskrift blev erstattet med en trykskrift i fonten Garamond.
Reklameafdelingens tilføjelse af en femtakket stjerne skulle symbolisere kvalitet. M’et og stjernen blev skrevet ret, mens resten af navnet blev skrevet i kursiv. De første par år anvendtes det nye navnetræk hovedsageligt i negativ og i samme type kantede oval som det hidtidige. Det nye navnetræk blev brugt på facader, emballage, kataloger, annoncer, produkter og andre former for tryksager.
1955
I 1955 blev den mørke, kantede, ovale boks skiftet ud med en ny kvadratisk baggrund.
Navnetrækket fra 1952 blev sideløbende også brugt positivt og uden baggrund. Her er det facaden på stormagasinets filial i Lyngby, hvor et ‘du Nord’ har sneget sig med.
1975
Efter 23 år havde logoet fra 1952 brug for en lille opstramning. G’et i Magasin blev ændret til et mere tidssvarende ’g’, men ellers forblev logoet som det var.
2019
I 2019 blev det igen tid til en justering af det nu 67 år gamle logo. M’et og stjernen bliver nu skrevet i kursiv, ligesom resten af navnet. Logoet er også blevet fintrimmet og opdateret, så det kan begå sig på alle online-platforme. Det var ikke noget man behøvede at forholde sig til, da man skabte logoet i 1952.
Se alle online udstillinger her.