Wessel & Vett Fashion Prize – 10 år med Danmarks største modepris

Udstillingen “Wessel & Vett Fashion Prize – 10 år med Danmarks største modepris” kan ses på Magasin du Nord Museum fra den 19. januar – 26. februar 2023.

Wessel & Vetts Fond har i ti år hædret dansk mode og design med den årlige overrækkelse af Wessel & Vett Fashion Prize. Wessel & Vett Fashion Prize, tidligere kendt som Magasin du Nord Fashion Prize, er Skandinaviens mest prestigefyldte mode- og designpris. Prisen blev etableret i 2012 af Wessel & Vetts Fond med henblik på at støtte danske design talenter, og som udtryk for fondens kerneværdier: entreprenørskab og kreativitet. Fonden blev stiftet af efterkommere af stormagasinet Magasin du Nords to grundlæggere, Theodor Wessel og Emil Vett.
Initiativtager til Wessel & Vett Fashion Prize er Emil Vetts tipoldebarn, Nina Wedell-Wedellsborg, som i dag også er bestyrelsesmedlem af Wessel & Vetts Fond.

I udstillingen fejres de tidligere vindere af modeprisen. Samtidig fås et indblik i designernes arbejdsproces. Udstillingen giver også et historisk indblik i, hvordan værdierne designtalent, bæredygtighed og entreprenørskab, som ligger til grund for prisen, også kan spores helt tilbage til tiden, da Theodor Wessel og Emil Vett grundlagde Magasin.

Vinderne
Wessel & Vett Fashion Prize er Nordens største og mest prestigefyldte pris, der hædrer nye designtalenter i Danmark. Udover en økonomisk støtte består prisen også af rådgivning om bæredygtighed, salg, produktion, PR og forretningsudvikling fra et netværk af juryens brancheeksperter.
Siden 2012 er prisen årligt blevet uddelt til en talentfuld dansk designer. Vinderen udvælges af en jury bestående af danske og internationale eksperter indenfor områder som mode, design, branding og forretningssans. Ved udvælgelsen af vinderen lægges der særlig vægt på designtalent, bæredygtighed og entreprenørskab.

Vinderne af prisen:

2012 – Peter Jensen
2013 – Anne Sofie Madsen
2014 – Mark Kenly Domino Tan
2015 – Tonsure
2016 – Cecilie Bahnsen
2017 – Lærke Andersen
2018 – Emilie Helmstedt
2019 – Carcel
2020 – Cecilie Bahnsen
2021 – A. ROEGE HOVE
2022 – ISO.POETISM by Tobias Birk Nielsen

Juryens begrundelser

Peter Jensen – vinder 2012

“Juryen har valgt Peter Jensen som vinder af modedesignprisen, fordi han kontinuerligt har bevist at kunne mestre og bevare sit eget originale designudtryk samtidig med, at hans kollektioner udvikler sig sæson for sæson. Peter Jensen leverer mode på et højt internationalt niveau og rammer kvinder i alle aldre med sit design, som altid er både kreativt nytænkende og helt i tråd med tiden.”

Anne Sofie Madsen – vinder 2013

”Anne Sofie Madsens kollektioner er avantgarde og unikke med en utrolig detaljerigdom, som gør hende klar til at spille med de store. ”
”Hun havde kreeret en smuk minikollektion på fem styles til sangerinden Oh Land, som bar tydeligt præg af designerens og artistens gode kemi og en forenet æstetik. Kollektionen var således en blanding af Anne Sofie Madsens egen rå og avantgarde stil kombineret med Oh Lands feminine og excentriske udstråling. ”

Cecilie Bahnsen – vinder 2016 + 2020

“Cecilie Bahnsen har de sidste par år formået at skabe en ny måde, hvorpå kvinder har lyst til at bruge deres fine kjoler med et par sneakers til hverdag. Hun har om nogen formået at omstille sit meget smukke danske design, og vandt derfor både på sin kompromisløse tilgang til materialer, design, originalitet, bæredygtighed og sin forretningsplan.”
“2020 har ikke været let for nogen af os – og slet ikke for de talentfulde designere, vi har herhjemme. I disse tider, hvor alt er i konstant forandring, og hvor vi ofte tvinges til at aflyse, kæmper alle i dansk mode for at klare sig. Cecilie skaber unikt dansk design og vandt på både hendes originale kollektioner, arbejdet med bæredygtighed og sin måde at håndtere den krise, branchen befinder sig midt i.”

Emilie Helmstedt – vinder 2018

”Hendes design får os til at drømme, og vi er blæst bagover af hendes historiefortælling og evne til at tænke uden for boksen. Helmstedt er, hvad København handler om lige nu. Hun er en stærk repræsentant for byen. Hun er København.”

A. ROEGE HOVE – vinder 2021

“Årets vinder af Magasin du Nord Fashion Prize er helt enestående. Ikke alene lever personen op til prisens kriterier om en progressiv forretningsmodel, bæredygtigt design, et stærkt og veldefineret brand og originalt, smukt design, men der er mere på spil i år! I 2021 er det unikt, at en designer kan tale direkte til vores følelser. At vinderens poetiske og originale udtryk i løbet af dagen har fået flere af jurymedlemmerne til at græde, siger vist det hele. ”
”Med så højt et niveau, som vi har set her, var det ikke en nem opgave at udvælge en vinder, men A. Roege Hove’s kreative niveau og integration af bæredygtighed i hendes arbejde var exceptionel.”

ISO.POETISM by Tobias Birk Nielsen – vinder 2022

”Vinderen af prisen, Iso.Poetism af Tobias Birk Nielsen, har en dokumenteret historik af langsomt at opbygge et finansielt stabilt og bæredygtigt brand, samt en klar forståelse af ethvert aspekt af hans brand – fra hvem hans kunder er til hvilket område han tilhører og hvad han fremadrettet skal. Vi tror på, han har alt hvad han behøver for at være succesfuld i modeverdenen som den er i dag.”