Ansvarlighed i Magasin gennem tiden

Udstillingen ‘Fra Ansvarlighed i Magasin gennem tiden’ kan ses på Magasin du Nord Museum fra den 18. januar 2024 – 7. april 2024.

I udstillingen ‘Ansvarlighed i Magasin gennem tiden’ kan du se, hvordan arbejdet med ansvarlighed har manifesteret sig i Magasin gennem de sidste halvanden hundrede år, og hvordan de tiltag, der arbejdes med i dag, har rødder helt tilbage til da de to grundlæggere Emil Vett og Theodor Wessel åbnede den første forretning i 1868.

Ansvarlighed er en del af Magasins DNA. Lige siden grundlæggelsen har stormagasinet taget socialt ansvar og gjort sit for at gøre en forskel i samfundet. Tidligere var virksomheders sociale ansvarlighed ofte forbundet med filantropi, hvor de donerede penge til velgørende formål. I dag handler det mere om, hvordan virksomheder driver deres forretning, og hvordan dette påvirker samfundet og miljøet omkring dem.

Lang holdbarhed
Magasin har siden sin grundlæggelse haft et mål om at skabe produkter af højeste kvalitet og med lang holdbarhed. Flere kundehenvendelser vidner om at dette mål blev opfyldt. I 1936 ringede en kunde til Magasin og fortalte om et hvidt vaflet sengetæppe, som kvindens far havde købt af stormagasinet på en udstilling i 1888: ‘’Dette sengetæppe er endnu – 48 år senere – i brug hver eneste dag og er stadig helt og velbevaret – et værdigt eksempel på Magasin-varernes fortrinlige kvalitet’’
Selv da Magasin ikke længere havde sin egen tekstilfabrik gjorde man meget for at sikre, at leverandørernes produkter var af højeste kvalitet. I dag bliver Magasins indkøbere også løbende trænet i bæredygtigt indkøb, hvor der er fokus på produkternes levetid.

Forandringssystuen
Igennem flere årtier havde Magasin forandringssystuer, hvor kunderne kunne få syet deres tøj ind eller ud efter behov, og aflagt voksentøj kunne syes til børnetøj. De dygtige syersker kunne også sy jakken om til en kjole, eller modernisere en ældre kjole til et mere moderne look. Magasins reparationer og forandringer var med til at forlænge varernes holdbarhed markant. Det var dog ikke kun tøj som kunderne ønskede forandret. En optimistisk kunde henvendte sig i 1942 og spurgte om han kunne få sit vækkeur lavet om til et armbåndsur.

Reparationscentralen
Perioden under 2. verdenskrig var en tid med rationering og varemangel. Man skulle passe på de ressourcer man havde, da man ikke længere havde samme adgang til nye varer og produkter. Magasin tilpassede sig de nye forhold og oprettede i efteråret 1942 en reparationscentral. Samtidig blev en stor kampagne ved navn ’Magasin reparerer’ lanceret. Når det nu ikke længere var muligt for kunderne at købe nyt, tilbød Magasin at reparere de gamle ting. Kampagnen blev en kæmpe succes, og der måtte ansættes flere medarbejdere i alle reparationsafdelingerne. Her blev der repareret alt fra tøj, strømper, ure og grammofonplader. Magasin kunne hjælpe med langt de fleste forespørgsler, men måtte dog afvise en herre, der henvendte sig og ville have repareret et knust hjerte.

Medarbejdere kunne komme med forslag til, hvordan man bedst kunne undgå spild. Gode forslag blev præmieret med chokolade.

Nej til tobak
Magasin har igennem årene udfaset salget af flere varer, som ikke længere levede op til stormagasinets ansvarspolitik.
I 2012 stoppede Magasin al salg af pels, medmindre pelsen er et biprodukt fra fødevareindustrien. I 2014 valgte Magasin ikke længere at sælge foie gras, og i 2015 fjernede man buræg fra hylderne.
I 2018 besluttede Magasin at stoppe salg af tobak. Stormagasinet ville ikke længere bidrage til en afhængighed, der hvert år er årsag til mange tusinder af danskeres død. I den forbindelse fik Magasin besøg af den daværende sundhedsminister Ellen Trane Nørby som udtalte:

”Det er historisk, at I som den første detailhandelsbutik i Nordeuropa siger, at I ikke vil have cigaretter i jeres butik. Det synes jeg er et initiativ, der fortjener ros og fremhævelse, for hvis vi skal nå regeringens og mange andre aktørers mål om røgfri generation i 2030, så skal vi gøre noget alle sammen. Det er ikke nok at tro på forbud og løftede pegefingre, så skal nogle som jer turde være firstmovere, og det er fedt, I gør det.”

Klima & miljø
Magasin har i mange årtier fokuseret på klima og energi. Mange af de initiativer, som stormagasinet arbejder med i dag, såsom affaldssortering, energibesparelser og bekæmpelse af spild, blev oprindeligt indført årtier tilbage for at mindske udgifter, øge indtjening eller løse forretningsmæssige udfordringer. Senere blev man bevidst om den positive indvirkning på miljøet, som disse tiltag også betød.

I dag drejer Magasins klimaindsats sig blandt andet om at reducere energiforbruget, sikre et mere bæredygtigt indkøb, forlænge produkternes levetid og nedbringe emissioner fra transport.

Magasins vindmølle
I 2000 opførte Magasin i samarbejde med NESA tre Vestas vindmøller ved Avedøre Holme. Magasin ejede den ene mølle og den matrikel den blev opført på. Vindmøllen betød en besparelse på et 3.000 ton CO2 udspil om året. Vindmøllerne skulle sikre, at en stor andel af Magasins elforbrug blev produceret på solcelleanlæg eller vindmøller i Danmark. På dette tidspunkt gik 40% af stormagasinets elforbrug til belysning og 20% til klimaanlæg. I forbindelse med, at Magasin fik nye ejere blev vindmøllen frasolgt omkring år 2010.

Undgaa Spild
I 1937 lancerede Magasin kampagnen Undgaa Spild. Den var målrettet personalet og havde til formål at forebygge enhver slags spild i stormagasinet. Kampagnen rådgav de ansatte i alt fra hvordan man kan spare på elektriciteten til, hvordan man kan nedbringe sit papirforbrug.
De ansatte kunne også komme med gode ideer til, hvordan man undgik spild. Både små og store ideer var velkomne. En ansat foreslog, at man kunne undgå at gummielastikker gik tabt ved at man placerede dem på et spyd fremfor i en æske. På den måde ville der ikke falde nogle på gulvet når man tog en. Forslaget blev præmieret med en æske Magasin-chokolade.
Undgaa Spild-kampagnen er siden 1937 blevet gentaget flere gange, senest i 2023.

Magasin du Nord Collection
Magasin har siden slutningen af 1800-tallet solgt varer af eget brand. I dag hedder et af de brands Magasin du Nord Collection. I Magasin du Nord Collection er produkterne designet af Magasins egne designere og er fremstillet af gode materialer og med fokus på ansvarlighed. Ved at lave produkterne i en høj kvalitet, medvirker man til at give dem et langt liv.

I designfasen er der fokus på at skabe en værdikæde, der lever op til social og miljømæssig ansvarlighed. I produktionen anvendes bæredygtigt optimerede tekstiler, og der arbejdes på at brugen af kemi, emballage og plast reduceres. Når fabrikkerne og samarbejdspartnere udvælges, sikres det ligeledes at de sociale, etiske og sikkerhedsmæssige forhold er på plads.
Magasin arbejder med en lang række certificerings- og mærkningsordninger. De forskellige certificeringer og mærkninger har fokus på et eller flere områder af bæredygtighedsbegrebet. Certificeringerne skal blandt andet være med til at sikre gennemsigtighed for kunderne.

Trivsel på arbejdspladsen
Social ansvarlighed handler om andet end klima og miljø. Det handler også om menneskers velbefindende. Magasins to grundlæggere, Theodor Wessel og Emil Vett, havde fra begyndelsen fokus på deres personale og ønskede, at Magasin skulle være en arbejdsplads, der tog hånd om og var god ved de ansatte.

I medarbejderbladet kunne de ansatte dele gode madopskrifter med hinanden.
Der blev indført forskellige tiltag såsom personalerabatter og pensionskasse, løn under militærtjeneste, enkebistand, oprettelsen af et hjem for pensionerede ugifte kvinder, ferielegater og juletræsfester for de ansattes børn. Derudover blev der afholdt diverse kurser så medarbejderne kunne dygtiggøre sig.
Under Anden Verdenskrig inviterede stormagasinet den kendte kogebogsforfatter Kirsten Hüttemeier ind en gang om måneden. Hun skulle hjælpe de kvindelige ansatte, med ideer til hvordan man bedst kunne lave god mad til familien i en tid præget af varemangel og rationeringsmærker.
Op gennem tiden har det været tydeligt, hvordan Magasin har været interesseret i de ansatte. Ikke bare mens de var på arbejde, men også i forhold til hvem de var, når de havde fri. Interessen for de ansatte mundede ud i forskellige initiativer. I en årrække blev der lavet hobbyudstillinger, hvor ansatte kunne vise deres fritidsarbejder frem. I personalebladet blev ansatte spurgt om deres fritidsinteresser, og hvilke bøger de kunne anbefale eller hvilke madopskrifter, de havde lyst til at dele med deres kollegaer.

Udstillingen ‘Fra Ansvarlighed i Magasin gennem tiden’ kan ses på Magasin du Nord Museum fra den 18. januar 2024 – 7. april 2024.