Japansk besøg

’Uden nogen form for rejsebesværligheder kan besøgende i Magasin du Nord stifte bekendtskab med et lille stykke Japan.’ Sådan kunne man læse i dagspressen i marts 1917.

Den orientalske afdeling
I Magasin på Kongens Nytorv i København kunne man på fjerde sal finde afdelingen for orientalske varer. I mange år var den orientalske afdeling utrolig populær blandt stormagasinets kunder. Det vidnede de årlige udstillinger på det nærliggende Charlottenborg også om. Her havde Magasin siden 1898 årligt vist forretningens mest elegante orientalske varer frem på en stor og fornem udstilling.
På udstillingen kunne de besøgende se, og ikke mindst købe, alt fra persiske skjolde, indiske pyntegenstande og tyrkiske tæpper. Selv årets juleudstillinger omkring år 1900 bestod af kinesiske og japanske varer fra den orientalske afdeling. Tykke tæpper, skinnende sorte møbler og farvestrålende silkestoffer konkurrerede om kundernes opmærksomhed.

I 1904 var det Theodor Wessel selv, den ene af Magasins to grundlæggere, der under et syv ugers besøg i Japan købte ind til stormagasinet. Han hjembragte blandt andet ”elfenben, skildpadde, silke, broderier og møbler”.

Theodor Wessel, den ene af Magasins to grundlæggere, købte selv ind af orientalske varer på sine mange rejser rundt i verden.
Smukt dekorerede annoncer gjorde opmærksom på japanernes besøg.

Demonstration af japansk kunsthåndværk
Det var dog ikke kun varer, man kunne se i den orientalske afdeling. I marts 1917 havde Magasin inviteret en gruppe japanere ind til stormagasinet, hvor de over en periode på to uger skulle demonstrere deres håndværk. I dagspressen indrykkede Magasin smukt dekorerede annoncer, med tegninger i japansk stil, der annoncerede for japanernes besøg.
I små pavilloner, sad de, fra klokken ti til fem, og demonstrerede hver sit håndværk, mens københavnerne nysgerrigt så på. De syede, broderede i silke, flettede kurve, snittede i træ, malede postkort og lavede små metalarbejder foran det fremmødte publikum.
Udstillingen med japanerne blev et stort trækplaster, og kunderne valfartede til Magasin.

Udstillingskatalog. I 31 år udstillede Magasin varer fra sin orientalske afdeling på Charlottenborg.
Mødet med de japanske håndværkere gjorde stort indtryk på de besøgende.
Udstillingskatalog for den orientalske udstilling 1922.

Eksport-fremstød
Magasin havde fået kontakt med den japanske gruppe, mens den befandt sig i Stockholm i Sverige. En aftale om et besøg i København kom hurtigt i stand. Magasin vidste godt, at besøget ville vække stor interesse. For den japanske gruppe var der et andet formål med besøget. Gruppen var i Europa for at undersøge ”chancerne efter krigen”. ”Vi vil lære, hvilke japanske varer, der falder i Danmarks smag, og undersøge hvilke varer, der egner sig for Japans import.”

Fascinationen af Japan
Magasins præsentation af den japanske gruppe var kulminationen på en 50-års periode, hvor Danmark havde haft overordentlig stor interesse for det eksotiske Japan.
Siden Japan i 1854 åbnede sig mod resten af verden efter ca. 200 års selvvalgt isolation, var vesten enormt fascineret af Japan. Det var denne begejstring for alt japansk, der i den grad blev afspejlet i Magasins vareudvalg.

Videre til Norge
Efter opholdet i København drog gruppen fra Japan videre til Norge. Efter en måneds tid vendte de dog tilbage til Danmark. I Århus og Aalborg demonstrerede de deres håndværk hos stormagasinet Crome & Goldschmidt, på samme måde som de måneden forinden havde gjort i Magasin.
Besøget af japanerne i Magasin gjorde indtryk på danskerne. En avis beskrev det som verdenshistorie, og for mange københavnere var det en oplevelse, de huskede resten af livet.

Magasins soda-fountain-bar åbnede i 1932. Den amerikanske inspiration var ikke til at tage fejl af.

Fra øst mod vest
I slutningen af 1920’erne begyndte den store interesse for østen at ebbe ud. I stedet begyndte kunderne at se mod vest, mod USA og den nye moderne verden. Den amerikanske interesse blev særdeles tydelig, da Magasin i 1932 åbnede en amerikansk soda-fountain-bar.
I 1929 afholdt Magasin sin sidste orientalske udstilling på Charlottenborg. En 31-årig epoke var slut.

Annonce for den årlige orientalske udstilling i Magasins tæppeafdeling.
Annonce for Magasins juleudstilling. Omkring år 1900 bestod Magasins juleudstilling ofte af kinesiske og japanske varer.

Se alle online udstillinger her.